En sommarhälsning från Almedalen 2017!

En sommarhälsning från Almedalen 2017!

Lika fascinerad varje år vilken enorm kompetens och kraft som samlas i Almedalen. Det diskuteras om att en förändring måste ske och det är självklart att Almedalen liksom alla återkommande event och evenemang måste modernisera och utvecklas. Jag ser Almedalen som en rättighetsinnehavare likt många andra av våra medlemmar i föreningen och där behöver man med jämna mellanrum fråga sig själv hur man på bästa sätt skall tillmötesgå efterfrågan från sin målgrupp. På Almedalen är situationen givetvis inte helt lätt då målgruppen år från år bara blivit större och bredare och nu är typ ALLA här, men då krävs det mer än någonsin nytänkande och kreativitet för att utvecklingen går i rätt riktning.

Att antalet rosémingel minskat och att utbudet av alkoholfri dryck ökat kraftfullt är ett utmärkt exempel. Ett annat konkret exempel som jag tror mycket på är att halvera tiden för Almedalsveckan, max fyra dagar vore idealiskt. Sedan är givetvis kostnadsfrågan en mycket viktig parameter, det börjar bli alldeles för dyrt för många att vara här. Vi har sett det förut, när nivån är nådd är risken stor att många väljer att avstå oavsett hur bra och viktigt det är. Den utvecklingen vore olycklig då vi riskerar att mista många av de fantastiska möjligheter som Almedalen ger vår bransch.

Jag har räknat ihop det till att det i år är nästan 150 av våra medlemmar som är på plats, allt från våra rättighetsinnehavare som exempelvis Missing People, BRIS, Mentor, Skansen, En Svensk Klassiker, Riksidrottsförbundet, RBU och Cancerfonden till de stora köparna som exempelvis ICA, Svenska Spel, ATG, ATEA, Skandia, Swedbank, SEB och NCC och många fler och inte att förglömma ett mycket stort antal eventbyråer, kommunikationsbyråer och leverantörer som ser till att allt kan finnas på plats och aktiveras under hela veckan på bästa sätt. Årets 4120 seminarier och evenemang kräver sitt arbetet och jag är imponerad av allt som görs på plats under denna vecka.

Jag är också djupt imponerad av den kunskaps som sprids under veckan. Jag har lyssnat på mängder av seminarium med enormt kompetenta föreläsare och paneldeltagare. Alla lägger verkligen sin kraft på att skicka de bästa man har. Jag har själv också fått äran att delta och pratat på seminarium om bland annat betydelsen av sponsring och event och det har varit enormt tillfredsställande att lyfta hur stor och framgångsrik vår bransch är. Att enskilt sponsring omsätter nästan 7,2 miljarder och är nästan 3 miljarder större i omsättning än dagspress och nästan 2 miljarder större i omsättning än TV-reklam är enormt stort och överraskar många. Till detta kommer nästan lika mycket på event och företagsinterna event, så drygt 14 miljarder omsätter vår bransch, imponerande eller hur!?!

Bara för att nämna två fantastiska exempel från veckan, så vet jag att Hälsinglands Sparbank där jag pratade på deras seminarium betalat ut närmare 80 miljoner i sponsring och bidrag sedan år 2000 och in lyssnat på annat seminarium att ICA med sina 1294 butiker har samarbete med över 3000 föreningar runt om i landet. Snacka om att sponsringen gör skillnad!

Det är förstås omöjligt att försöka sammanfatta alla seminarier och i det utbud som finns så har tyvärr många krockat, men ett tydligt fokus har varit på barns hälsa och välmående. Här har fler aktörer agerat med givande seminarium såsom En Svenska Klassiker, ICA, En Frisk Generation, Skandia, Riksidrottsförbundet, Karolinska Institutet, GIH och många fler.

Ett annat givet tema som många berört under veckan har varit hållbarhet och här väljer jag att lyfta ATEA som skapat en konferens ”ATEA Sustainability Focus” där de under ett dygn vill agera hållbarhet och inte bara snacka. Vi fick lyssna på talare från bland annat EICC, H&M, DELL, Tesla med flera. Det är exempelvis så häftigt att se vad exempelvis DELL gör för att nyttja sin teknik för att skapa en bättre värld. Här fick vi lyssna på fantastisk social sponsring kopplat till både skolor och projekt där de återanvänder plasten i havet till att skapa nya datorer med mera.

Mycket annat har förstås också lyfts på möjliga och omöjliga sätt, som när Hoffmaestro under sin konsert igår tog tydligt avstånd från de våldtäkter och sexuellt ofredande som just nu sker på bland annat våra musikfestivaler. Strålande insats och Almedalen är verkligen platsen där man tydligt kan agera och ta ställning i olika frågor! Ingen slump med andra ord att Hetast i Almedalen i är blev MakeEquals kampanj #ochjagprotesterade.

 

Nu checkar jag ut för lite ledighet och Sponsrings & Eventföreningen stänger kansliet veckorna 28-30. Men om något akut uppstår finns jag på mobilen (070-7826816), annars hörs och ses vi i början av augusti igen!

Ha en underbar sommar alla medlemmar!

/Niklas

 

#sefs #almedalen #almedalen2017 #sponsevent#intresseochupplevelsebaseradkommunikation




Share this