Månades branschnyheter!

 

Vad du vill stå för och hur du vill associeras?

I förra veckan deltog Sefs på konferensen Professionell Idrott i Jönköping. Agendan var mycket spännande och Ulrika satt i sponsorsoffan och diskuterade jämställd sponsring.

 
 

Det finns en tydlig trend att företag vill ta ett socialt ansvar och att bidra till ett mer jämställt samhälle. Vi kan dock konstatera att sponsringen idag inte är jämställd. 

Siffrorna från 2016 års sportsponsring visar att fördelningen är 80/20 mellan män & kvinnor. Det innebär att i fjol fick männen hela 1,5 miljarder kronor mer än kvinnorna i sponsringsmedel. Att det finns en snedfördelning av pengar och resurser mellan män och kvinnor är en pågående debatt som tåls att diskuteras och analyseras i flera olika sammanhang. Frågan som vi ställer oss är huruvida sponsring kan hjälpa till att förändra denna snedfördelning men framförallt hur vi kan ändra normen i hur och varför man går in i sponsorsamarbeten och vilka mål som önskas uppnås.

 

Ett gott exempel på ett företag som valt att förändra sin sponsringsstrategi är Läns-försäkringar i Uppsala som har tagit ett principbeslut för jämställd sponsring! Som första företag i länet och femte företaget i Sverige har de certifierats FairPayer vilket innebär att deras sponsringspengar på en treårsperiod ska fördelas helt jämställt mellan män och kvinnor. Uppståndelsen och mediebevakningen av denna certifiering har varit långt över förväntan menar Joel Grauman, hållbarhetschef på Länsförsäkringar Uppsala, som även han gästade sponsorsoffan. Han poängterar att steget till att börja sponsra jämställd inte krävde någon större förändring eller arbetskraft då visionen i företaget redan fanns, att arbeta jämställd i alla led låg helt i linje med företagets redan uttalade värderingar om en genuin kundorientering förenad med en sund affärsmässighet.

Ovan exempel vittnar om vikten av att som köpare av sponsring gå tillbaka till sig själv och sina värderingar för att forma hur den egna kommunikationen ska se ut. Vad du vill stå för och hur du vill associeras? Även rättighetsinnehavare bör rannsaka sig själva och våga ställa krav på vilka partners man vill förknippas med. För att få en förändring i branschen vill vi uppmana er allihop att tänka steget längre när ni går in i samarbete då jämställdhet bör vara något som präglar alla verksamheters strategier och kommunikation – våga bredda, utveckla, ställa krav och framför allt tänka nytt!


/ Ulrika & Victoria

 

 

 
 

KOMMANDE AKTIVITETER


Skidskytte VM 2019 - nulägesrapport och associationsvärden
2017-10-10 Inspirationsträff
Göteborg, Svenska Mässan (Möten & Events)

Hur bjuder jag korrekt in kunder till events? Nya mutregler och förändrad lagstiftning.
2017-10-11 uristPanelen
Stockholm, Institutet mot Mutor, Handelskammaren

Hållbarhet vid Evenemang
2017-10-23 Heldagskonferens
Göteborg, Svenska Mässan

Målsättning och utvärdering - metoder för att mäta
2017-11-07 RättighetsPanelen
Stockholm

Utbildning om nya regler för personuppgiftshantering inom EU
2017-11-15 JuristPanelen
Göteborg, MAQS Advokatbyrå, Östra Hamngatan 24

Monster Jam - Bakom kulisserna, med WOC Marketing & Feld Entertainment
2017-11-17 Inspirationsträff
Stockholm, Friends Arena

Utbildning om nya regler för personuppgiftshantering inom EU
2017-11-23 JuristPanelen
Stockholm, MAQS Advokatbyrå, Mäster Samuelsgatan 20

 

 

 

BRANSCHNYHETER

 
 
 
 

Zlatan och Volvo Cars etablerar stipendium

2017-09-13
Volvo Car Sverige och Svenska Fotbollförbundet instiftar ett nytt gemensamt stipendium.

 
 
 
http://insightnews.se/index.php?option=com_contentview=articleid=6467:samarbete-foer-jaemstaelldh
 

Samarbete för jämställdhet

2017-09-15
Ellevio inleder samarbeten med Female Legends, Popkollo och Stockholms fotbollförbund.

 
 
 
 

SM-finalerna i Scandinavium

2017-09-18
Handbollsfinaler kommer tillbaka till Göteborg och Scandinavium.

 
 
 
 

Finalen generade 290 miljoner

2017-09-18
UEFA Europa League Finalen mellan Ajax och Manchester United spelades på Friends Arena och lockade nästan 47 000 besökare.

 
 
 
 

Nya kanaler på FB

2017-09-25
Facebooks Watch startar upp med dokumentärserie om Real Madrid.

 
 
 
 

Sveriges starkaste varumärke inom nöjesattraktioner

2017-09-27
När vinnarna i Swedish Brand Award 2017 presenterades hamnade Astrid Lindgrens Värld på första plats i kategorin Nöjesattraktioner.

 
 
 
 

Planer för framtiden

2017-09-27
Med ”Planer för framtiden” och tillsammans med organisationen Cruyff Foundation vill IFK Göteborg bidra till ett samhälle som omfamnar alla ungdomar.

 
 
 
 

Ny teknik testas under cupavslutning

2017-09-28
När den sista och avgörande SWE Cup-tävlingen i MTB genomförs på Frösön till helgen, går loppen att följa online.

 
 
 
 

Craft förlänger samarbete

2017-09-29
Sportvarumärket Craft förlänger sitt samarbete med den svenska längdåkningsstjärnan Hanna Falk.

 
 
 
 

Ny titelsponsor till Stockholm Open

2017-10-02
Nu är det klart att Intrum säkrat namnrättigheterna till klassiska tennistävlingen Stockholm Open.

 
 
 
http://insightnews.se/index.php?option=com_contentview=articleid=6484:badmintonfoerbundet-foer-ja
 

Badmintonförbundet för jämställdhet

2017-10-03
Svenska Badmintonförbundet har beslutat om ökad jämställdhet i styrelse, bland förbundskaptener och styrgrupper.

Share this